De Nederlandse School is een opleiding voor docenten die pionier willen worden in hun vak. “Het is bedoeld voor leraren die uitblinken in wat ze doen”, vertelt directeur Ilja Klink, voormalig rector bij het Hyperion Lyceum Amsterdam, op 7 Ditches TV.
Op de Nederlandse School kunnen leraren een ‘meestertitel’ in het docentschap halen. “Het is geen master, maar je wordt wel een meesterdocent”, aldus Klink.De docentenopleiding gaat naar eigen zeggen verder waar de gewone lerarenopleiding stopt. “We zoeken naar nieuwe manieren om leerlingen te motiveren en het onderwijs te vernieuwen.”
In september 2015 startte de eerste lichting met 42 docenten van de Nederlandse School, een post-initiële opleiding voor docenten die willen werken aan hun creatieve ontwikkeling. En die worden geleerd om wat rebelser te zijn. Deelnemers vernieuwen het onderwijs door te onderzoeken, te ontwerpen en te ondernemen. Het onderwijs hervormen, vakken afschaffen en nieuwe introduceren en werken met nieuwe technieken.
Verbazen
Klink zegt zich te verbazen over hoe weinig aandacht er in Nederland is voor goede docenten. “We hebben geen goud of olie, we moeten het hebben van creativiteit.” Desondanks krijgen leraren rustig 20 procent minder betaald dan bij een baan in het bedrijfsleven.
De onderwijsvernieuwer hoopt ook dat er meer partijen bij het onderwijs worden betrokken. “De ideale school betrekt iedereen: van ouders tot politiek en de bakker op de hoek.”