Ken Robinson, bekend om zijn visie op meer creativiteit in het onderwijs, heeft net een nieuw boek geschreven: Creative Schools: The Grassroots Revolution That’s Changing Education, waarin hij oproept tot een ander onderwijsstijl.
Hij vindt dat het traditionele systeem niet meer voldoet, en dat het doel van het onderwijs moet zijn om leerlingen hun individuele mogelijkheden aan te spreken en hun creativiteit in alle disciplines, zowel in wiskunde, wetenschap en de kunsten. Creativiteit behoort niet alleen tot de kunsten.
Robinson: “I’m arguing for a different balance in education and a different type of dynamic in schools.”
He believes that our educational systems are a relic of the industrial revolution.
“My view of it is that in many respects they are modelled on principles of factory production, like, for example, we educate our kids in batches by age – all the three-year-olds, all the four-year-olds, shunting through the system. There’s no educational reason to do that – it’s an efficiency ideal.”
All children are born with immense talents, says Robinson, and education must identify and cultivate natural abilities.
Bekijk deze video van hem, waarin hij over zijn visie en over zijn laatste boek vertelt.